MySpace Graphics

TAJUK 14 : BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU

PENGENALAN

i.    Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat
ii.   Memilih cakera padat pembelajaran Bahasa Melayu
iii.  Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran


KONSEP CAKERA PADAT
•   CD dan DVD ialah salah satu jenis storan optik yang juga dikenali sebagai cakera padat.
•   Tidak seperti cakera keras yang menyimpan data secara magnetik, cakera padat menyimpan data secara optik.
•   Di dalam sistem optik, data akan diukir ke dalam trek cakera dalam bentuk lubang halus (lihat rajah 1).
•   Sinaran laser akan digunakan untuk membaca (read) lubang-lubang tersebut sebagai maklumat, di mana data digital 1 dan 0, kemudiannya akan diterjemahkan ke dalam bentuk fail, audio, atau video untuk kegunaan komputer.





PERBEZAAN CD DAN DVD




CARA CAKERA PADAT MENYIMPAN DATA



•   Data ditulis dengan mencipta lubang dan darat pada permukaan cakera.
•   Lubang yang dimaksudkan adalah dalam bentuk tekanan pada permukaan, manakala darat ialah bahagian yang paling tinggi pada permukaan.
•   Peralihan antara darat dengan lubang, atau lubang dengan darat akan mewakili dengan binari 1.
•   Pembacaan data adalah berdasarkan kepada ketentuan masa - bergantung kepada kelajuan cakera berputar dan tindakbalas cahaya.
•   Jika tidak terdapat apa-apa data pada cakera, dgn membalikkan cahaya tidak akan berlaku apa-apa perubahan dan cakera akan membacanya sebagai binari 0.
•   Dianggarkan terdapat lebih kurang 4 ke 5 million lubang pada satu cakera.
•   Lubang-lubang ini disusun dalam satu trek bulat yang dianggarkan lebih kurang 3.75 batu (6 kilometer) panjang manakala jarak antara setiap elemen pula dianggarkan 1.6 ribu mm panjang.





JENIS-JENIS CAKERA PADAT






 


MEMILIH CAKERA PADAT PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU


SUMBER : SINI dan SINI